آینده بازار دکوراسیون داخلی کشور از نگاه مدیر فروش ابودیزاین

1399-1-24

نخستین گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی (لایو) ابودیزاین در سال 99 از سلسله گفت‌وگوها با عنوان «از پیش‌بینی‌های بازار در سال جدید تا نکات آموزشی کاربردی» که با حضور مدیران ابودیزاین در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود، شب گذشته با حضور حامد گلشاهی، مدیر فروش ابودیزاین با موضوع «بررسی وضعیت بازار دکوراسیون داخلی در بحران اخیر» برگزار شد.
مدیر فروش ابودیزاین در این گفت‌وگو، وضعیت بازار دکوراسیون داخلی و فعالان این صنف را با توجه به پیش‌بینی‌های خوشبینانه، واقع‌گرایانه و بدبینانه که در خصوص بیماری کرونا وجود دارد، ارزیابی و فرصت‌ها و تهدیدهای هر بخش را تشریح کرد. همچنین نقاط قوت و مزایای ابودیزاین در این شرایط را با توجه به دیدگاه‌های مختلف در هر بخش برشمرد.
در ادامه چکیده و خلاصه مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده توسط حامد گلشاهی را می‌خوانید که نگاهی است موشکافانه به تاثیرات بحران ویروس کرونا بر بدنه صنف دکوراسیون داخلی و آینده بازار این حوزه.
*‌ با شیوع بیماری کرونا در سال گذشته‌ در ابودیزاین ستادی تشکیل شد و پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ جان همکارانمان در نظر گرفتیم.
* با توجه به تاثیر کرونا بر حمل و نقل کشور، در مدت زمانی محدود توانستیم تمامی انبارهای ابودیزاین در شهرهای مختلف کشور را از محصولاتمان پرکنیم تا کمبود محصول نداشته باشیم.
*‌ بررسی وضعیت بازار دکوراسیون داخلی در این شرایط سخت است اما سه پیش‌‌بینی وجود دارد و بر اساس آنها می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

*‌ پیش‌بینی خوشبینانه این است که ویروس کرونا تا پایان خرداد از کشور خارج شود که اگر این پیش‌بینی اتفاق بیفتد، در بازار دکوراسیون داخلی یک سری فرصت‌ها وجود خواهد داشت.
*‌ یکی از این فرصت‌ها عدم سفر مردم در شب عید است که این موضوع باعث شده هزینه‌های مرسوم شب عید انجام نشود و بسیاری از مردم پول کافی برای تغییر دکوراسیون خانه خود داشته باشند.
*‌ با توجه به اینکه بسیاری از مردم در خانه مانده‌اند و محیط خانه برای آنها تکراری و کسل‌کننده شده و معایبش هم به چشم آمده، نیاز دارند تا با تغییر دکوراسیون خانه خود، روحیه‌شان را نیز تغییر دهند. این موضوع نیز یک فرصت ایده‌آل برای فعالان صنف ما به حساب می‌آید.
*‌ فرصت سوم نیز حضور پرشور مردم پس از کرونا در جامعه و محیط‌های مختلف است که با توجه به این موضوع می‌توان روی تبلیغات محیطی حساب ویژه‌ای باز کرد.
*‌ با این حال، کمبود موجودی به دلیل عدم تولید و واردات، جا ماندن در رقابت خرید با سایر نیازهای مردم، افزایش تحریم‌ها، رشد سرسام‌آور نرخ ارز و همچنین قانون جدید حمایت از افرادی که چک‌ برگشتی دارند، می‌تواند صنف ما و فعالان این عرصه را با مشکل جدی مواجه کند.


* در چنین شرایطی، ابودیزاین نقاط قوتی دارد که تا حدی می‌تواند این نگرانی‌های را برای همکاران برطرف کند.
* موجودی مناسب محصولات ابو در انبارها، اضافه شدن یک آلبوم جدید به سبد محصولات ابو تا چند روز آینده، اضافه شدن چند آلبوم جدید که در مرحله انتخاب هستند و ریسک‌پذیری بالای مدیران ابو از مهم‌ترین نقاط قوت ما به حساب می‌آیند.
* در کنار این پیش‌بینی خوشبینانه، یک پیش‌بینی‌ واقع‌گرایانه وجود دارد که بازگشایی اماکن تجاری تا پایان اردیبهشت و خروج کرونا تا پایان تابستان است. رفتار مردم حضور محدوشان در جامعه است تا پایان بحران، و تنها بر اساس اولویت و ضرورت از منزل خارج می‌شوند و در غیر این صورت ترجیحشان ماندن در منزل و در امان بودن است.
*‌‌ می‌توان تا 80 درصد با اطمینان گفت مشتریانی که در این شرایط مراجعه می‌کنند، نقاط فروش هستند زیرا در این اوضاع و احوال از منزل و محیط امن خود خارج شده‌اند.
*‌ حضور بیشتر جامعه در فضای آنلاین و بهره‌گیری از این فضا و انباشت واحدهای خالی در بازار مسکن نیز یک فرصت عالی برای فعالان در این عرصه به وجود خواهد آورد.
* تغییر اولویت دکوراسیون داخلی در دهک‌های متوسط رو به پایین و حتی حذف آن به دلیل کمبود درآمد، محدود شدن واردات به دلیل محدودیت‌های ارزی و تجاری، کاهش قدرت خرید با بالا رفتن نرخ ارز و عدم فعالیت باربری‌ها یا ارسال به روز بارها توسط آنها از مهم‌ترین تهدیدات صنف ما در این شرایط خواهد بود.
* در این شرایط هم ابو نقاط قوت و مزایایی دارد، از جمله وبسایت ابو و خرید آنلاین محصول، انبارهای منطقه‌ای با ظرفیت مناسب، حضور ما در فضای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برای تغییرات و خودروهای ابوپلاس و تیم‌های OCI که آماده خدمت‌رسانی هستند.
* طرح فروش اقساطی نیز که سال گذشته از ابتدای بهمن برگزار شد و واکنش بسیار مثبتی در بازار داشت، یکی دیگر از نقاط قوت ابو در این شرایط است که می‌تواند به دهک‌های پایین‌تر جامعه کمک کند.


*‌ اما سناریوی سوم یا سناریوی بدبینانه در رابطه با بیماری کرونا و تاثیرش بر بازار دکوراسیون داخلی، این است که تا پایان بهار این ویروس کنترل می‌شود و تا پایان تابستان کمرنگ می‌شود اما با شروع پاییز و زمستان مجددا این ویروس بر می‌گردد و تا بهار سال آینده و یا کشف واکسن، مهمان ما است و فروشگاه‌ها با قوانین سخت‌‌گیرانه وزارت بهداشت می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
* در این شرایط رشد مبادلات در فضای آنلاین بسیار زیاد می‌شود، حضور در فضای مجازی بخشی از عادت مردم می‌شود و می‌توان روی آن برنامه‌ریزی دقیق کرد، مراقبت‌های بهداشتی در اولویت قرار می‌گیرد، محیط منزل بسیار تکراری و خسته‌کننده می‌شود به ویژه برای خانواده‌هایی که فرزند دارند و در این شرایط می‌توان برای فضاهایی همچون روف‌گاردن برنامه‌ریزی کرد. برخی اولویت‌های مردم زیر دکواسیون قرار می‌گیرند مانند پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی که می‌تواند فرصت باشد.
*‌ عدم مراجعه به فروشگاه‌ها به صورت فیزیکی و حضوری، کاهش درآمد جامعه، ممنوعیت واردات به دلیل کسری ارز در کشور، نوسانات ارزی، ترس از حضور افراد غریبه در منزل مانند نصاب‌ها، نگرانی از آینده و ترجیح به پرهیز از هزینه در امور غیر ضروری، محدودیت در ارسال کالا و موضوع باربری‌ها و قرنطینه مجدد و ممنوعیت باز بودن اماکن تجاری، برای صنف ما بخشی از تهدیدهای بازار در این سناریو است.


*‌ در این شرایط هم ابو نقاط قوت و مزیتی دارد؛ از جمله‌ قابلیت افزایش ظرفیت انبارها برای تکمیل موجودی و توزیع و پخش تمام سبد کالایی، سرویس فروش آنلاین کامل و جامع با قابلیت سرویس‌دهی به فروشگاه‌ها، تیم کار آزموده ابوپلاس با پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی، موجودی مناسب و سفارشات در راه و همچنین تلاش بی وقفه تیم بازرگانی هلدینگ نیتاکو برای ثبت سفارش‌های جدید، راه‌اندازی انبار مکانیزه خلیج فارس به عنوان بزرگترین انبار مکانیزه جنوب کشور و بالا بردن ظرفیت و فروش اقساطی ما.