مدیر روابط عمومی ابودیزاین در این گفتوگو، تفاوتهای تبلیغات و روابط عمومی را برشمرد، بر لزوم استفاده از روابط عمومی در بحرانهای مختلف به ویژه بحران اخیر و تاثیر ویژه آن در حفظ کسب و کارها تاکید کرد، اهمیت رسالتهای اجتماعی یک برند و مصداقهای آن را تشریح کرد و تولید محتوا، به ویژه محتواهای آموزشی را از نیازهای جدی کسب و کارهای بزرگ و خرد دانست.
در ادامه چکیده و خلاصه مهمترین بحثهای مطرح شده توسط آقای محسن رحیمی را میخوانید:
* خیلیها روابط عمومی را با تبلیغات اشتباه میگیرند، اما این دو موضوع تفاوتهای اساسی باهم دارند، پیامهایی که تبلیغات به مخاطب میدهد یک طرفه است اما در روابط عمومی پیامها دو طرفه منتقل میشود، تبلیغات جیب پرپول نیاز دارد اما روابط عمومی جَنَم میخواهد. تبلیغات در نهایت قدرت میتواند کاری کند که مردم ما را ببینند و درباره ما صحبت کنند اما روابط عمومی کاری میکند که مخاطب با ما صحبت کند!
* طبق تحقیقات انجام شده، میزان تاثیرگذاری و کارکرد تبلیغات در شرایط عادی به شدت کاهش پیدا کرده و مردم از حجم زیاد تبلیغات فراری هستند. برای مثال 50 درصد تاثیرگذاری بیلبوردهای تبلیغاتی کم شده و هماکنون دچار کوری تبلیغات در وبسایتها شدیم و بنرهای تبلیغاتی وبسایتها را نمیبینیم. حجم تبلیغات و استفاده از نمایشگاهها بسیار کم شده و رغبت همیشگی برای دیده شدن وجود ندارد.
* در شرایط بحران مانند بحران اقتصادی اگر تبلیغ درست انجام نشود، دیگران فکر میکنند شما در حال سوءاستفاده از این شرایط هستید، برای مثال در همین شرایط کرونا اگر مردم بیلبورد یک شرکت برای فروش محصولات بهداشتی و ضدعفونیکننده را ببینند، نسبت به آن برند بیاعتماد میشوند.
* بزرگان حوزه تبلیغات و ارتباطات به این نتیجه رسیدند که در شرایط عادی، بهترین راهکار استفاده از روابط عمومی است و این موضوع در شرایط بحران قطعا و به طریق اولی، روابط عمومی است!
* در شرایط فعلی مهمترین کاری که یک فروشگاهدار دکوراسیون داخلی یا یک مدیر کسب و کار میتواند انجام دهد، مسئولیتها و رسالتهای اجتماعی است؛ به این معنی که وقتی همه در این شرایط دچار استرس و اضطراب هستند، خود را در کنار مشتری به ویژه قشر آسیبپذیر قرار دهند و به هر روشی به این افراد کمک کنند.
* برای مثال یک فروشگاه دکوراسیون داخلی میتواند برای کمک به یک بیمارستان مقداری هزینه کند، از کودکان کار حمایت کند، بخشی از دکوراسیون یک خانه سالمندان را تغییر دهد یا در حد توان خود ماسک خریدار کرده و در اختیار دیگران قرار دهد و بسیاری از کارهای دیگر.
* مدیر یک فروشگاه پس از این فعالیتها، میتواند اقداماتش را در اختیار رسانهها و کانالهای محلی قرار دهد و در شبکههای اجتماعی خود و دیگران نیز منتشر کند، این کار باعث ایجاد حس وفاداری میشود و در ذهن مشتریان بالقوه، باقی میماند و در آینده آنها را برای خرید به سمت شما سوق میدهد.
* عادت مردم به خرید غیرحضوری و مراجعه نکردن به فروشگاهها شکل گرفته و رفتار خرید آنها پس از ماجرای کرونا تغییر خواهد کرد و در این بین کسب و کارهایی که فروش آنلاین و اینترنتی دارند و از رسانهها و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، موفقتر هستند. اگر فروشگاهها به این سمت نروند، رقبا این کار را انجام میدهند و ما از غافله عقب میافتیم.
* یکی از راهکارهایی که روابط عمومی در این شرایط پیشنهاد میدهد، تولید محتوا است، بازاریابی محتوایی که از دو سه سال پیش آغاز شده و بسیاری از برندها آن را انجام میدهند، نقش مهم و جایگاه ویژهای دارد، فروشگاه باید پیج و وبسایت خود را داشته باشد یا در رسانههایی همچون ویرگول که امکانش را فراهم کردهاند، محتوای تولید شده خود را بارگذاری کنند.
* یکی از محتواهایی که میتوان تولید کرد و بسیار تاثیرگذار است، محتوای آموزشی است؛ برای مثال میتوان یک پست در اینستاگرام منتشر کرد و به مخاطب گفت چه کاغذها یا آلبومهایی برای کودکان طرحهای جذابی دارد و مناسب است، تداوم در تولید محتوای آموزشی، این حس را به مخاطب منتقل میکند که شما در کار خود خبره هستید.
* راهاندازی وبسایت، ارسال پیامک، وبلاگ نویسی، تولید پادکست و ... تاثیر بسیار زیادی دارد و وقتی مردم سرچ میکنند و به وبسایت یا پادکست تولیدی شما میرسند، به شما اعتماد میکنند و برای خرید سراغ شما میآیند.
* برای تولید محتوا میتوانید همین گوشی موبایل خود را تبدیل به رسانه کنید و نیاز به استخدام گرافیست یا نویسنده ندارید، کافی است روایتگری را بدانید و اتفاقات کسب و کار و آموزشهای مختلف و مرتبط با حوزه کاری خود را منتشر و یا روزمرگیهای خود را در اینستاگرام روایت کنید. اگر این کار را امروز انجام ندهید، در دو سال آینده مجبور هستید به سمت تولید محتوا بروید.
* کرونا برای کسب و کار ما هم فرصت است و هم تهدید، اما این بیماری ارمغانهایی مانند جلب توجه ما به عدم ثبات بازار، نوسانهای غیرقابل پیشبینی و لزوم کسب آمادگی برای مدیریت بحران و حفظ بازار دارد و همچنین باعث میشود به ارتباط با مشتری اهمیت بیشتری دهیم.
* در پایان این گفتوگو، آقای رحیمی به سوالات مطرح شده مخاطبان و دنبالکنندگان پیج اینستاگرام ابودیزاین پاسخ داد.